Het leven is niet te structureren
alles daaromheen wel

Diensten en doelgroepen

  1. Structuren van ruimte en spullen

    Opruimen of ontspullen
    We leven in een grenzeloos tijdperk waarin gezin, carrière, mantelzorgen, hobby’s en huishouden naast elkaar bestaan. Dan kan het zomaar gebeuren dat je kast, kamer of woning ineens uitpuilen met spullen. Je wilt wel opruimen, maar waar begin je en waar laat je al die spullen?

    Hands on, ik ben jouw stok achter de deur én helpende hand:
  2. ik maak samen met jou een rondgang door het huis of de betreffende ruimte;
  3. denk mee over praktische oplossingen, afgestemd op jouw wensen en budget;
  4. maak een plan van aanpak en tijdsinschatting;
  5. help mee en geef ‘huiswerk’ om zelf aan de slag te gaan;
  6. geef tips en coachende begeleiding zodat jij de volgende opruimklus zelf kunt.

Verhuizen/verbouwen
Verhuizen en verbouwen zijn stressvolle gebeurtenissen. Ze vergen een strakke planning, want het dagelijkse leven gaat meestal gewoon door.

  • Hoe pak je dat aan?
  • Wanneer doe je wat?
  • Waar blijven huisdieren intussen?

Deze momenten bieden ook kansen om kritisch te kijken naar welke spullen je (nodig) hebt en of die nog passen bij de persoon die je nu bent.

Als organiser help ik bij:

  • structuur en planning;
  • opruimen, sorteren en ontspullen;
  • daadwerkelijk in- en uitpakken van verhuizendozen;
  • praktische inrichting van je nieuwe huis of verbouwde ruimte.

Wanneer je hulp nodig hebt bij de decoratieve inrichting, breng ik je via mijn netwerk in contact met andere professionals.

  • Structureren van informatie/tijd

Informatie
Krijg je hartkloppingen zodra je de mailbox opent? Kun je (digitale) documenten niet terugvinden?
Vergeet je geregeld deadlines of afspraken?

Grote kans dat je even moet resetten naar een ander systeem. Het oude systeem van bewaren of archiveren voldeed misschien ooit, maar is door de toegenomen informatiestroom niet meer voldoende. Gevolg is een onoverzichtelijke mailbox, verlopen taken en bij vlagen een gevoel van stress of onmacht.

Time to organise. Mijn jarenlange ervaring als managementassistente komt hierbij goed van pas:  

  • ik kan snel  relevante informatie filteren;
  • ken ik de kneepjes van digitale archivering;
  • weet handigheidjes in diverse mailprogramma’s.

Samen bedenken we een voor jou goedwerkend systeem met als bijkomend voordeel dat je tijd overhoudt voor andere zaken. Deze service is zowel voor zakelijke als particuliere klanten.

Thuisadministratie
Heb je een hekel aan administratie? Stapelen rekeningen en andere post zich op? Heb je moeite met het invullen van formulieren? Ook dan kan professional organizing uitkomst bieden:

  • samen sorteren en prioriteren we;
  • ik geef aanwijzingen of kan waar nodig bepaalde zaken van je overnemen.
  • ik kan je helpen met een (financiële) planning om meer grip te krijgen op je financiën.
    Let op! Deze service is iets anders dan budgetbeheer. Bij problematische schulden of voor budgetbeheer adviseer ik contact op te nemen met de gemeente.

Deze service is ook geschikt voor expats die de Nederlandse taal niet machtig zijn en onvoldoende bekend zijn met de cultuur en regelgeving.

  • Mensen met een beperking (via  PGB of WMO)
    Alle bovenstaande diensten zijn ook voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan autisme, hoog sensitiviteit of ADHD. Juist voor deze groep mensen zijn structuur en regelmaat belangrijk, maar zij zijn zelf vaak niet in staat om dit zonder hulp te bewerkstelligen.

    Als organizer ga ik als volgt te werk:
  • samen met de klant en eventuele andere hulpverleners bespreek ik de wensen;
  • ik leg een stappenplan voor en werk daar samen met de klant naartoe;
  • de begeleiding is gericht op zelfredzaamheid;
  • waar nodig schakel ik in overleg met de klant gespecialiseerde hulpverlening in.

  • Nabestaanden ontzorgen
    Een overlijden is al dramatisch genoeg zonder allerlei bijkomende beslommeringen. Helaas wordt er, los van de uitvaart, vaak het onmogelijke gevergd van nabestaanden. Wat te denken van het (onder tijdsdruk) leegruimen van een woning of kamer? Al die spullen waaraan herinneringen kleven, roepen emoties op waardoor het voor veel mensen een ondoenlijke klus is.

    Als professional organizer:
  • sta ik naast je terwijl jij door de spullen van je dierbare gaat;
  • luister ik naar de verhalen achter die spullen;
  • bewaak ik het proces en de tijd.

Na een overlijden blijven nabestaanden vaak met (achterstallige) administratie zitten. Sommige mensen weten niet hoe ze dat moeten aanpakken of hun hoofd staat er gewoon niet naar. Ook hierbij kan ik ontzorgen door o.a.

  • abonnementen of verzekeringen op te zeggen
  • sociale media accounts op te heffen
  • relevante instanties te informeren

  • Senioren
    Ouderen wonen steeds langer zelfstandig. Dit kan voor de nodige uitdagingen zorgen, vooral wanneer het een alleenstaande oudere is waarvan familie of kinderen niet in de buurt wonen. Dit brengt voor de persoon in kwestie soms onzekerheid of angst met zich mee. Voor eventuele familieleden op afstand kan het veel zorgen geven of vader of moeder het wel redt. Hierbij kan ik ondersteuning bieden op de volgende onderdelen:

  • het bijhouden van of helpen met de administratie;
  • zoeken naar passende activiteiten (wat kan nog wel in plaats van wat kan niet)
  • creëren van een veilige woonomgeving (denk aan rollatorbestendig maken van woning)
  • spullen een logische plek geven (bijv. reikhoogte)
  • regelen van zorg (bijv. aanvragen van hulpmiddelen of vergoeding)

  • Duurzaam leven
    De meeste mensen willen dolgraag duurzamer leven en minder verspillen. Soms beginnen ze vol goede moed, maar de aandacht voor het thema verslapt na een poosje omdat het te ingewikkeld lijkt.

  • Je wilt wel op de fiets naar het werk, maar het kost zoveel tijd.
  • Hoe kun je vaker vegetarisch eten als je huisgenoten fervente carnivoren zijn?
  • Je wilt je huis verduurzamen maar ziet door de subsidiebomen het bos niet meer.


Zelf ben ik al geruime tijd bezig met het verkleinen van mijn ecologische voetafdruk, zonder daarbij afbreuk te doen aan gemak en levensgeluk. Via de Stichting Klimaatgesprekken heb ik de opleiding tot klimaatcoach gevolgd waardoor ik inzicht heb gekregen in de belemmeringen die mensen kunnen ervaren bij duurzamer leven. Ik ben geen klimaatwetenschapper of energieadviseur, ik ben wel de coach die je adviseert, stimuleert en leert hoe je duurzaamheid kunt integreren in jouw dagelijkse leven.